بلاگ

کوره های جواهر سازی چه کوره هایی هستند؟

کوره جواهرسازی به چند نمونه گازی، گازوییلی و برقی تقسیم می شود. به علت آلودگی های دو کوره جواهرسازی گازی و گازوئیلی، امروزه عموماً از کوره الکتریکی ، بیشتر استفاده می کنند . کوره جواهرسازی برقی ، وظیفه ذوب کردن فلزات گرانبها دارد، که در این صنعت به وفور استفاده می شوند، مانند: طلا، نقره، پلاتین و غیره.

کوره جواهرسازی

در واقع کوره به وسیله ای می  گویند که بتواند با حرارت زیاد، منجر به ذوب اجسام سخت شود. کوره های جواهرسازی دارای حجم و ابعاد متفاوتی می باشند. حداکثر دمای کوره های ذوب تا 1200 درجه می باشد که می توانند به نسبت نوع، تا 30 دقیقه به این دما برسند.

کوره جواهرسازی به چند نمونه گازی، گازوییلی و الکتریکی تقسیم می شود. به علت آلودگی های دو کوره جواهرسازی گازی و گازوئیلی، امروزه عموماً از کوره القایی ، بیشتر استفاده می کنند.

کوره جواهر سازی در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید میشود که دارای ۵ قسمت شامل بوته ذوب، محفظه کوره، بدنه و قسمت برق می باشد.

کوره جواهر سازی الکتریکی ، می تواند انرژی بیشتری را به نسبت سایر کوره ها برای ذوب فلزات ایجاد کند ، که از این رو فرآیند ذوب سریع تر و با کیفیت تر انجام می شود.

این کوره ها از قیمت بالایی برخوردارند اما فرایند ذوب را با سریعترین و بهترین کیفیت ممکن انجام می دهند. برای ذوب نمودن پودر های فلزی نیاز به کوره جواهرسازی با استفاده از برق سه فاز برای بالا بردن انرژی مورد نیاز، دارید.

کوره جواهر سازی القایی سه فاز که برای ذوب فلزات با دمای بالا مناسب هستند، از سیستم گردش هوا به عنوان تهویه و خنک نمودن خود استفاده می کنند.

تمامی کوره های جواهر سازی علاوه بر ذوب فلزات گرانبها، می توانند سایر فلزات را هم ذوب نمایند. کوره های میناکاری، طلا سازی و ذوب فلزات از جمله کوره هایی هستند که در صنعت جواهر سازی از آنها استفاده می شود. که هر کدام از آنها قابلیت ها و تفاوت های فراوانی با دیگری دارد.

کوره الکتریکی 2.5 لیتری برای جواهرسازی نیز استفاده میشود ولی پیشنهاد ما همان کوره مخصوص است که در انتهای مقاله اطلاعات آن را میبینید.

کوره میناکاری

کوره میناکاری که در انواع خانگی و صنعتی استفاده می شوند، می‌تواند از انرژی برق و گاز برای میناکاری روی انواع سفال و سرامیک و چینی عملیات حرارتی انجام دهد. در بخش کوره های آزمایشگاهی معمولا نمونه برقی کاربرد دارد.

این کوره ها به تسهیل فرآیند میناکاری در تغییر رنگ ها و اشکال، کمک می کنند. فرآیند شفاف سازی رنگ و طرح های روی ظروف سفالی یا چینی توسط کوره میناکاری انجام می شود.

سوخت کوره میناکاری بسیار متنوع است. نوع سوخت این نوع کوره ها گاز طبیعی، زغال سنگ، چوب و… می باشد. کوره میناکاری به چهار نوع، خشتی، آجر خشتی، آجر فلزی و فلزی می توان تقسیم نمود که هر کدام از آنها با سوخت های هیزم، نفت، گاز و یا برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوره میناکاری خشتی با سوخت هیزم، قدیمی ترین کوره های ساخته شده دست بشر است که برای پختن ظروف سفالی قدیمی استفاده می شد. کوره میناکاری آجری خشتی با سوخت نفت و گاز امروزه نیز در قسمت هایی از کشور ما برای پختن بشقاب یا کاسه، از آن استفاده می شود.

کوره میناکاری آجر فلزی با سوخت گاز که دارای کیفیت بالاتری برای پختن ظروف سفالی، نسبت به دو نوع کوره قبلی می باشد. کوره میناکاری فلزی برقی، تغییرات شگرفی را در صنعت کوره جواهرسازی ایجاد نمود.

ابعاد کوچک تر کوره فلزی الکتریکی و استفاده از سیستم برق جزو مزایای این نوع کوره الکتریکی 3 لیتری است و سبب شد ظروف سفالی با کیفیت بالاتر و زیباتری به بازار عرضه شود.

کوره طلاسازی

کوره طلاسازی که به آن کوره ذوب طلا نیز می‌گویند همانند سایر کوره ها دارای انواع الکتریکی، گازی و ذغالی هستند، که رایج ترین آن در کشور ما کوره طلاسازی گازی می باشد. اجزای این نوع کوره جواهرسازی از درب، بدنه نسوز و مشعل گازی ساخته شده است.

بدنه کوره ذوب طلا همانند سایر کوره های جواهرسازی، دارای بدنه عایق گرما است و ساختار ساده‌ای دارد که در کنار هزینه های پایین، به یکی از کوره های جواهر سازی پر طرفدار تبدیل شده است. کوره طلاسازی گازی ارزانتر از مدل الکتریکی و برقی می باشد که دارای هزینه های نگهداری کمتری است، و فرآیند ذوب را سریع تر انجام می دهد. اما در مقابل کوره طلاساز الکتریکی و برقی که کمتر در بازار کشور ما یافت می شود دارای استهلاک بیشتر و عمر کوتاه تر است.

در کوره طلاسازی برقی دما تا 1100 درجه سانتیگراد افزایش می یابد، ولی المنت های آن علاوه بر مصرف برق بالا، طی گذشت زمان، اکسید می شوند و زنگ می زنند. کوره طلاسازی الکتریکی نیز با توجه به قیمت بالا و محدودیت قابلیت های ذوب، قابل استفاده برای تمامی افراد شاغل در صنعت طلاسازی نمی باشد.

کوره الکتریکی طلاسازی تهران گدازه ساز دارای المنت های مافل یا پوشیده میباشد و این موضوع سبب میشود عمر دستگاه بسیار بالا باشد و با عایق بندی فیبر نسوز و پتوی نسوز دارای وزن بسیار کمی میباشد که جابجایی آن را بسیار آسان میکند .

نمونه های کوچک کوره های ذوب فلزات را به اختصار در زیر توضیح میدهیم.

 

کوره جواهرسازی

 

 

کوره ذوب فلزات کوچک

کوره ذوب فلزات کوچک همانطور که از اسم آن پیداست، نوعی کوره الکتریکی مناسب ذوب نمودن انواع فلزات در اندازه‌های کوچک است. برای ذوب فلزات کوچک میتوان از کوره های المنتی مافلی کوچک استفاده نمود که در مقاله ذوب طلا در منزل کاملا در اینباره توضیح داده ایم. در هنگام استفاده از کوره های کوچک باید مراقب صدمات ناشی از افزایش دمای بیش از حد باشیم، به طور مثال در کوره های المنتی، ممکن است المنت کوره ذوب فلزات کوچک، بتواند گرمای بیش از حد تحمل بدنه نسبت به گنجایش آن ایجاد نماید. پس برای استفاده از این نوع کوره ها، حتماً به توصیه ی حداکثر دمای آن که توسط سازنده اعلام شده است، توجه کنید.

کوره المنتی به راحتی می تواند اکثر فلزات کوچک را حداکثر تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد ذوب نماید. اما با توجه به گنجایش و حجم کم آن، نمی تواند آلیاژهای فلزی بر پایه عناصر آهن، مس و… را ذوب نماید.

کوره مافلی (المنت پوشیده و سطح داخل کوره یکدست میباشد ) دارای ساختاری متفاوتی از کوره المنتی معمولی است، که بیشتر در مراکز آکادمیک و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.به دلیل پوشش محافظ بر روی المنتها ، کوره مافلی کارایی مناسبی را برای آموزش در دانشگاه ها از خود نشان می دهد.

مشخصات کلی کوره جواهرسازی

کوره جواهر سازی در سایز 4 لیتری تولید میشود که برای کارهای طلاسازی و میناکاری کاربرد فراوان دارد.

مشخصات کلی آن به شرح ذیل میباشد :

ابعاد داخلی دستگاه : 13 سانت عرض – 12 سانت ارتفاع – 20 سانت عمق

ابعاد خارجی کوره : 50 سانت عرض – 33 سانت ارتفاع – 45 سانت عمق

ولتاژ کاری : 220 ولت تک فاز

دقت دمایی : ±10 درجه سانتیگراد

توان المنت : 2000 وات

میزان مصرف برق در ساعت : 2 کیلو وات در ساعت در حالت کار المنت ( المنت دستگاه پس از رسیدن به دمای مورد نظر ، برقی مصرف نمیکند و عایق بندی بسیار قوی میزان مصرف برق را در این حالت نزدیک به صفر میرساند . )

ماکزیمم دمای کاری : 1100 درجه سانتیگراد

نوع المنت : وایر پوشیده با سیمان نسوز ( اصطلاحا المنت مافل نامیده میشود )

نوع ترموکوپل : تیپ K کروم نیکل

نوع ترموستات : تمام دیجیتال با سیستم کنترلر PID تک زمانه تایمردار

کاربرد : کارگاه های کوچک صنعتی جهت ذوب فلزات و طلاسازی و میناکاری

این نمونه کوره در ابعاد بزرگ هم تولید میشود که به کوره الکتریکی صنعتی معروف است و کاملا سفارشی سازی تولید میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *